Skip to main content

Expertise

De opleidingen die ik genoten heb, variëren van algemene verpleegkunde, kinderverpleegkunde, wijkverpleegkunde, gerontisch welzijnswerk en docent verpleegkunde.  

Als docent verpleegkunde heb ik de laatste jaren o.a. het onderwijs voor de zogenaamde vastgestelde keuzedelen: Wijkgericht werken, Zorginnovaties en technologie, Gerontopsychiatrie, Streektalen in de beroepscontext en Gezonde leefstijl binnen het MBO-onderwijs mede ontwikkeld en heb daar vervolgens lessen in gegeven. 

De begeleiding van studenten in de BPV (Beroepspraktijkvorming) in verschillende sectoren is gedurende ongeveer 25 jaar, een vast onderdeel van mijn functie als docent verpleegkunde geweest. De stage is voor de student veelal nog belangrijker dan de lessen op school. Omdat ze ervaren dat ze daar echt het vak leren. En terecht. Echter het kan niet zonder theoretische bagage. De studenten in dat proces begeleiden heeft mijn passie. 

Studenten ervaren mij als een docent die kan luisteren en in kan spelen op hun behoefte en wensen met betrekking tot hun leerproces. 

Ik zie het als een uitdaging om de student de mogelijkheden binnen het vak te laten onderzoeken. Waar heeft de student invloed op, op de verschillende niveaus (macro-, meso- en microniveau). Als een student inzicht krijgt in zijn eigen zogenaamde verpleegkundig leiderschap, vergroot dit het werkplezier maar bovenal het verbetert de kwaliteit van zorg aan de zorgvrager. In deze tijd waar uit onderzoek blijkt dat net afgestudeerde verpleegkundigen na een half jaar het vak alweer verlaten, een mijns belangrijk proces voor de student.  

Binnen de opleiding ben ik betrokken geweest bij de ontwikkeling en uitvoering van het zogenaamde Alumnibeleid van het ROCvanTwente. Het werken met alumni staat nog in de kinderschoenen, mijns inziens kan dit een goede ontwikkeling zijn om onderwijs en praktijk meer op elkaar te laten aan sluiten. Met name omdat de innovaties in de gezondheidszorg snel gaan. Deels uit noodzaak o.a. vanuit de overheid en de zorgverzekeraars en deels uit de overtuiging dat het anders en beter kan.  

Voor het keuzedeel Zorginnovaties en technologie heb ik samen met een collega het onderwijsprogramma ontwikkeld. Daarbij is het Practoraat Zorg en technologie van het ROCvanTwente mede betrokken geweest. Ik heb zowel aan BOL- als BBL- studenten het onderwijs vormgegeven. Daarbij heb ik studenten begeleid individueel of op projectbasis om zorgtechnologie binnen de eigen zorginstelling te innoveren. Gezien de huidige actualiteit binnen de gezondheidszorg een proces wat nog volop in gang is en zal blijven mijns inziens. Op basis van de zorginnovaties die studenten in de loop der jaren hebben ontwikkeld tijdens de lessen, heb ik bijzondere kwaliteitsverbeteringen met name voor de zorgvrager gezien.