Skip to main content

Visie

Voor een professional werkzaam in de sector zorg en/of welzijn is het van belang om goed in te kunnen spelen op de wensen en behoeften van de zorgvrager. De complexiteit van de zorgvrager neemt in een snel tempo toe. Dat betekent dat de zorgverlener in staat moet zijn om de situatie van de zorgvrager adequaat en zonodig snel te kunnen analyseren. De laatste jaren zijn er veel EBP (Evidence Based Practice) methodieken ontwikkeld. Deze kunnen de professional helpen de zorgsituatie goed in kaart te brengen en daarop samen met de zorgvrager en betrokkenen de aan te bieden zorg in een plan op te stellen. De zorgvrager, de mantelzorger(s) en de zorgverleners kunnen dan samen met een goed plan aan de slag. 

Reflecteren, evalueren, monitoren en ontwikkelen van zorgvaardigheden bij zorgvragers, zijn binnen zorginstellingen steeds meer woorden waar men concreet handen en voeten aan geeft. Ik zie dat als een goede uitdaging om o.a. de communicatie met de zorgvragers, mantelzorgers en professionals te verbeteren. Vanuit een goede communicatie over de zorgverlening zijn stappen tot verbetering van de zorg mogelijk. Samen met studenten en zorgmedewerkers daar een bijdrage aan leveren zijn voor mij de punten van uitdaging. Individueel of in groepsverband.